The Great Barrier Reef

12 november 2015 - Port Douglas, Australië

Donderdag
Port Douglas
Vandaag werden we om 8 uur afgehaald aan het hotel om te vertrekken voor een boottrip naar het Great Barrier Reef, het grootste koraalrif ter wereld.
Een motorcatamaran bracht ons naar het Outer Barrier Reef, het meest indrukwekkende deel van het reef.
Het was wel een tijdje waren, maar ondertussen kregen we de instructies voor het snorkelen.  De echte duikers konden zich dan ook al voorbereiden. We kregen ook al onze duikbrillen, zwemvliezen en wetsuits om deze alvast aan te passen zodat ze klaar waren tegen de tijd dat we aan onze eerste stop/duikplaats waren.
Het aandoen van de wetsuit was al een hele opdracht, maar na wat trekken is het ons toch gelukt.
Aangekomen aan de eerste ligplaats, de boot gaat hier niet voor anker maar wordt vastgemaakt aan een boei die geankerd is aan een zwaar gewicht dat op de zeebodem ligt, dit om de natuur niet te beschadigen.
Gewapend met zwemvliezen en duikbrillen, gehuld in onze wetsuit, begaven we ons naar het achterplatform van de boot om in het water te gaan.  Na nog nog wat info door de instructeurs naar waar we moesten zwemmen i.v.m de stroming, kwam het uur der waarheid: spring ik of spring ik niet. Gelukkig werd ons aangeraden om een drijfvoorwerp mee te nemen, dat vergemakkelijkte het blijven hangen boven een bepaald punt om te kijken. En dus sprong ik...Dan toch maar gesprongen...
De instructeurs gingen ook mee in het water en vanop de boot werden we ook in het oog gehouden, dus veel kon er eigenlijk niet misgaan...  Maar toch, ik had nog nooit in volle zee gezwommen en dat geeft een raar gevoel...
En ja, het was de moeite waard.  Heel mooie koralen en vissen. Nemo ben ik niet tegenkomen, ook al zou die er moeten zitten.
Nadat wij en de echte duikers terug aan boord waren, werden we eerst geteld om te zien of iedereen terug mee was en werd er koers gezet naar een volgende duikplaats.    Daar werd er ook een lunch aangeboden onder de vorm van een koud buffet.  Na het eten en de tweede duik, ging het richting derde duikplaats, wat, naar mijn mening, meteen de mooiste was....
Daarna konden we onze duikatributen terug inleveren en opdrogen Uitrusten en opdrogen...terwijl de boot koers zette richting de jachthaven van Port Douglas tegen zo'n 24 knopen.
In de late namiddag waren we terug in het hotel waar een warme douche welkom was om het plakkerige van het zeewater en de zonnemelk al te spoelen....